Posts

Showing posts from May, 2014

Seksanya Berukhuwah?

"Seksanya ukhuwah kerana 'jual ikan' "
  Terseksa. Tersangat sangat dan sangat terseksa. Bila jadi orang tengah.

  Pernah rasa perasaan lidi yang di ikat rapat dengan lidi lain untuk bentukkan satu layang-layang yang          sempurna?

  "Tak pernah rasa, aku bukannya lidi. Kau tu yang lidi Skee."
  Grr.

  Pernah terfikir manusia menjadi 'orang tengah' untuk menghalang kekeruhan  dan bentukkan balik hubungan   seperti asal?

  Pernah terfikir tali yang disimpulkan membantu lidi untuk bercantum? Pernah terfikir 'orang tengah' ini      bagaikan tali yang ikat itu untuk mencantumkan keadaan yang keruh?

  Pernah? Tak kan?  Sebab apa?

  Sebab 'jual ikan'.
  Selfish.

  Tanpa tali dan lidi. Macam mana nak bentukkan rangka layang-layang?
  Tanpa percaya dan kasih macam mana nak membentukkan rangka hubungan?

  Apabila lidi dilentukkan dan disimpul dengan tali. Maka lentuklah ego dan disimpulkan dengan iman. Jadilah   satu rangka yang sempur…

Terbangkanlah !

"Kalau layang-layang bernafas, kau fikir apa dia nak cuba ekspresikan pada kita?"
Manusia ni macam layang-layang. Bila dah lepaskan layang-layang ke udara, layang-layang seakan dah bebas tapi jangan lupa masih ada tali yang mengikat layang-layang pada tangan kita.

Aku mengecilkan untuk melihat layang-layang dah terapung-apung di langit. Bagaikan membawa suram pergi. Dah hilang rasa yang aku nak lupuskan tu.

Ingat lagi nostalgia tu.

Di kampung. Petang tu, pergi pantai. Bebudak kecil main kejar-kejar. Main baling selipar. Conteng pantai. Terimbau pula masa aku kecil, menyorok belakang batang pokok kelapa. Sampai senja kakak aku tak dapat cari. Eh eh.

K sambung cerita tadi.

Bawa sekali layang-layang dari rumah. Buatan tangan tu.

Lepaskan badan layang-layang ke udara biar dia bebas rasa angin. Aku kekadang terfikir nak jadi layang-layang. Terbang terbang dan terbang. Tapi masih jejak di bumi nyata. Itulah ada tali yang mengikat pada tangan.

"Maa, kalau layang-layang tu boleh b…

Black-white

"LOL what? Who are you? Its first time I saw you in this way"

Sometimes I feel sucks and sick to answer this kind of question everytime I am going out. Well hello? Ever you seen a human before? The way you asking me just like Am I an alien just fallen from UFO? Gosh. But its okay. I used to be in that way. Common with my life anyway. Put that as a side dish.

Look, when you see a person with negative side, all around you will be negative either. But when you take it as a positive way. Well, congrats ! You done such a noble attitude.

I always imagine my life with black-white colour. But in silence I know there are a lot of colour around me. So, get along with colour and you will have better than black-white life.

Be rainbow, dude.

Perasaan.

Manusia ada perasaan. Cuma bila kau manjakan perasaan tu hati pula akan bertindak agresif. Dan bila hati mula bertindak agresif kau di hati kau akan timbul satu perasaan aneh. Tanpa sedah perasaan aneh itu meyelinap masuk dalam hati. Akhirnya membuahkan satu rasa.

Huh. Susah tak susah, kau kena kawal.